dimarts, 22 de març del 2011

Una de teatre del bo!


Ja fa un temps que això està una mica abandonat, però és que la feina ha estat nombrosa i dificultosa, i la veritat és que se m’ha menjat el temps lliure. En conseqüència, tot ha quedat molt desactualitzat i tocarà tornar a agafar el ritme. Començaré per una escapadeta que vaig fer a mitja tardor al teatre. Sí, al teatre.


El que vaig anar a veure va ser l’obra “El mètode Grönholm”, dirigida per en Jordi Belbel sobre un text de Jordi Galcerán. La història balla al voltant d’un procés de selecció de personal per un càrrec de responsabilitat en una important multinacional sueca. Òbviament, la cosa no és tant simple, i tot comença a enredar-se quan arriben els 4 entrevistats, però cap entrevistador.


A partir d’aquí, una constant d’humor, intriga i diversió en general, molt ben portada pels 4 actors, que fan un treball excel•lent. Aquests són en Jordi Boixaderas, en Lluís Soler, la Roser Batalla i en Jordi Diaz. Tots estan incomensurables en els seus papers, realitzant una interpretació enèrgica i brillant de cadascun dels seus rols, que per raons de guió són molts.


En fí, una obra molt recomanable, que ja porta 4 anys d’èxit i que ara recórrer les terres catalanes apropant l’art a totes les contrades del país.


divendres, 17 de setembre del 2010

Steve Irwin, el caçador de cocodrils

Bé, d’entrada deixeu-me dir que potser és un pèl arrogant per part meva penjar una caricatura feta per mi a la secció d’art, però tampoc és plan d’anar obrint seccions especials per cada entrada, o sigui que aquí es quedarà, i així fem un apartat genèric per totes aquestes coses.

Aquest senyor que veieu a la foto, i que segurament ja coneixeu, és el famós Steve Irwin, més conegut com el caçador de cocodrils. Deixeu-me recordar que era el protagonista principal d’un programa de televisió dedicat a explicar les seves vivències amb tot tipus d’animals en el zoo australià on treballava.

Aquest simpàtic personatge, protagonista de nombroses llegendes urbanes, va morir mentre realitzava una immersió per estudiar el peix manta-raia, i ens vam quedar orfes de les seves aventures. Des d’aquí voldria demanar la reposició del seu programa, que era genial.

Pel que fa a la caricatura, es pot veure que és un dibuix de traç senzill, sense exagerar en excés els caràcters de la cara que li confereixen personalitat, buscant no perdre l’ànima del personatge. L’acompanya el koala, aportant una mica la nota exòtica d’aquest australià tant especial. Amb els complements s’espera fer més identificable el personatge per a tota aquella gent que no recordi massa bé les seves faccions.

dimarts, 10 d’agost del 2010

Surt a producció el Porsche 918 Spyder Hybrid

Porsche ha optat per donar llum verda a la producció del 918 spyder, un super-esportiu híbrid endollable presentat al saló de l’automòbil de Ginebra. La marca ha optat per potenciar el sector dels vehicles híbrids amb un model d’altes prestacions, sense res a envejar a la resta de competidors d’aquesta gamma.

Les característiques tècniques estan a l’alçada dels millors, amb un consum mig de 3 litres per cada 100 km, una acceleració de 0 a 100 km/h en 3,2 segons, una velocitat màxima de 320 km/h i unes emissions de 70 g/km de CO2.

Aquest biplaça descapotable aconsegueix aquestes prestacions amb un propulsor central V8 que pot arribar als 500 CV i gira fins a les 9.200 rpm, tot això acompanyat de dos motors elèctrics addicionals situats als eixos davanter i posterior, que en conjunt aconsegueixen uns 218 CV.



Una bateria de ió-liti refrigerada, líquida i situada darrere el lloc de l’acompanyant serà l’encarregada d’emmagatzemar l’energia, que podrà ser carregada a la xarxa elèctrica. Alhora, l’energia cinètica es reconverteix en energia elèctrica amb l’activació dels frens, aportant una extra de força per a una acceleració ràpida i dinàmica.

L’esportiu pot funcionar amb 4 combinacions de propulsió, des de la totalment elèctrica, que pot durar fins a uns 25 kms, fins a la esportiva, anomenada “Race hybrid”, que busca les màximes prestacions amb l’ús dels diferents propulsors. Tanmateix també es disposa del botó E-boost, per aconseguir més acceleració durant uns segons, com si es tractés del famós Kers de la F1.



dimecres, 4 d’agost del 2010

Breus de cine

El genial i inclassificable Tim Burton serà l’encarregat de dirigir la versió cinematogràfica del joc de taula “Monsterpocalypse”. El guió correrà a càrrec d’en John August, i versarà sobre l’atac a la terra d’uns monstres gegantins, i com els humans hauran de construir immensos robots per combatre’ls. En Ken Ralston (Men in black II), un prestigiós supervisor d’efectes visuals, serà l’encarregat de donar vida als monstres. El film s’estrenarà a mitjans del 2012 en 3D.

Un altre projecte interessant per al 2012, més concretament per a l’època estival, ser l’adaptació del llibre de Max Brooks, “World War Z”. El projecte de Paramount Pictures serà dirigit per en Mark Foster, i estarà protagonitzat per en Brad Pitt. El primer esborrany del guió va ser escrit per en J. Michael Straczynski, autor de molt èxit en el món del còmic, per posteriorment ser reescrit per en Matthew Michael Carnahan. La història gira al voltant d’un investigador de postguerra de les Nacions Unides, que 10 anys després de la infecció zombie a escala mundial, entrevista als supervivents de la crisi.

Ja tenim protagonista per al remake americà de l’adaptació cinematogràfica de Millenium 1, “The Girl with the Dragon Tattoo”, més coneguda per aquí com “Els homes que no estimaven les dones”. Aquest no serà altre que l’ex 007 Daniel Craig, que veient com estava de parat el proper projecte de l’espia anglès ha optat per comprometre’s a interpretar el periodista Mikael Blomkvist. El contracte és per a les 3 novel•les de l’Stieg Larsson, “The Girl with the Dragon Tattoo”, “The Girl Who Played with Fire” y “The Girl Who Kicked the Hornets Nest” (“Els homes que no estimaven les dones”, “La noia que somiava amb un llumí i un bidó de gasolina” i “La reina al palau dels corrents d’aire”). La trilogia de Millenium estarà dirigida per en David Fincher. L’encarregat d’adaptar el guió és l’Steve Zaillian, i estarà produïda per l’Scott Rudin per a Columbia Pictures.

Finalment, avisar que els aficionats de la saga Underworld estem d’enhorabona. S’ha confirmat el retorn de la Kate Beckinsale al paper de Selene, la vampir àngel exterminador, per a la quarta entrega de la saga.

dimarts, 3 d’agost del 2010

L’estadi més gran del món

Pot semblar curiós, però l’estadi de futbol més gran del món és en un dels indrets més tancats i amb menys nivell futbolístic del planeta, Corea del Nord. La construcció en qüestió és el Rungrado May Day, i està ubicada a una pintoresca illa de Rungra, en el riu Taedong, a la ciutat de Pyongyang.

Com a característiques tècniques diré que té una superfície d’uns 207.000 m2, i una capacitat per 150.00 espectadors, tots asseguts. Té 8 pisos i 60 metres més per a la cúpula de l’estadi. Té un camp de gespa natural i una pista d’atletisme, a part de sauna, piscina interior, cabines de retransmissions i tot l’equipament necessari per portar a terme la seva funció esportiva amb èxit.

L’estadi es va inaugurar l’1 de maig de 1989, després de només 2 anys i mig de construcció. Les condicions en que es va construir estan plenes de sospites d’explotació, però l’opac règim de Kim Jong-Il no permetrà mai que se sàpiga res que no sigui estrictament necessari i del seu gust.

Aquest últim, màxim dirigent del país comunista, és qui decideix per a què s’utilitza aquest espai. Generalment és on juga la selecció nacional, però també i són freqüents els actes polítics del dictador.

Parlant de la selecció, tot i que les informacions són escasses, s’ha pogut saber que no va agradar gaire el paper que va oferir al Mundial de Sud-àfrica 2010, on va quedar última amb 12 gols en contra i només 1 a favor. Tots els jugadors excepte els dos nascuts al japó van haver d’aguantar 4 hores d’insults en una humiliació pública davant la multitud. Allà es van veure compel•lits a donar les culpes al seleccionador, el qual ha desaparegut de la vida pública i es diu que ha estat condemnat per traïció a Kim Jong-Il a treballar en una pedrera de per vida o fins aconseguir el perdó del dirigent.

Abans d’acabar, i tornant al tema de l’estadi, deixeu-me dir que l’anteriorment considerat com a estadi més gran del món, el Maracanà del Brasil, ha vist reduïda la seva capacitat dels 200.000 espectadors drets d’abans a uns 82.000 espectadors ara que han d’estar tots assentats.

Per acabar, una relació dels estadis més grans del món actualment:
1. Rungrado May Day (Pyongyang) 150.000 espectadors
2. Saltlake Stadium (Calcuta) 120.000 espectadors
3. Estadio Azteca (Ciutat de Mèxic) 115.000 espectadors
4. Estadio Nacional Bukit Jalil (Kuala Lumpur) 110.000 espectadors
5. Melbourne Cricket Ground (Melbourne) 101.000 espectadors
....
7. Camp Nou (Barcelona) 98.000 espectadors
13. Santiago Bernabéu (Madrid) 85.000 espectadors

dilluns, 5 de juliol del 2010

El fals aqüeducte de Barcino

Navegant per internet m’he adonat que durant tots aquests anys he viscut enganyat. Quan feia primària una vegada vaig fer les colònies a la ciutat de Barcelona. No sé si és el típic, però nosaltres érem canalla de poble i ens va fer molta il·lusió. Amb tot, el que m’interessa en aquest cas és la visita que vam fer a Barcino, la Barcelona romana. Recordo que anàvem ben carregats amb dossiers de materials de la història de la ciutat, per demostrar que no era una sortida lúdica sinó formativa. I en aquell moment va passar. Ens van enredar. Però deixeu-me dir una cosa, també enreden a la immensa majoria de persones que passen per allà. Ara us ho explico.

Vam començar l’excursió a la Plaça nova, just al costat de les lletres metàl·liques que porten el nom romà de la ciutat. Allà se’ns va explicar el passat romà de la ciutat i ens van mostrar un dels grans exemples que encara queden presents a la nova metròpoli, el fragment d’aqüeducte romà que es troba en un dels costats de la citada plaça, coneguda també per donar a la façana de la catedral. Doncs sabeu què? Mentida!


Resulta que aquest “aqüeducte” de la plaça nova no és ben bé romà. Més aviat podríem ubicar la seva construcció en plena dictadura franquista. Oooooohhhh! Crit d’exclamació. De debò? Doncs si! Per quedar-se de pasta de moniato. Però si els guies turístics sempre diuen que és romà! Podem pensar dues coses: o són uns incompetents i no han estudiat la història o són uns enredaires i s’aprofiten de la ignorància del visitant per inventar-se sense contemplacions la història de Barcelona.

El més curiós de tot és que realment si que existeix l’aqüeducte de Barcino, i realment està a poques passes del nostre fals protagonista d’avui. Baixant per Portal de l’Àngel, a mà esquerra trobem el carrer Duran i Bas. Si el prenem, veurem com a la nostra dreta i quedarà un aparcament de motos. Allà tenim l’autèntic aqüeducte romà de Barcelona, incrustat a una paret. La construcció va ser descoberta el 1994 al fer uns enderrocs.

Per què no es visita l’autèntic en comptes del fals? El motiu principal és una qüestió de màrqueting. No és el mateix visitar una construcció situada al vell mig del recorregut turístic, baixant de Portal de l’Àngel cap a la catedral, ben cuidada i amb plafons informatius, que desviar-se per un carreró estret i lletjot, per anar a veure l’autèntica construcció en un aparcament de motos, brut i amb pudor de pixats.

Si voleu una mica més d’informació podeu visitar el següent enllaç, que ha estat el culpable de destapar aquest engany a la meva consciència:


I aquesta última és la prova definitiva, una fotografia antiga de l'arxiu Mas on no hi ha aqüeducte, que curiós, no?

diumenge, 4 de juliol del 2010

George R.R. Martin, entre la fantasia i la ciència ficció


Nascut a Bayonne (New Jersey) al 1948, el més gran de tres germans i actualment resideix a Santa Fe (New Mexico). Fill d’un estibador de família humil d’ascendència italo-germànica i de la seva dona d’ascendència irlandesa, el seu anhel per conèixer els exòtics destins dels vaixells que veia sortir del port de New York va ser un dels motius que el van empènyer a escriure fantasia i ciència ficció.

Llicenciat en periodisme al 1971 a la Northwestern University de Evanston, Illinois, al 1977 va publicar la seva primera novel·la, “Muerte de la luz”, obre cabdal de la ciència ficció mundial, aclamada per crítica i públic. Des del 1979 es dedica completament a l’escriptura, i de la seva ploma han sorgit títols com “Una canción para Lya” o “El sueño del Fevre”, on la seva prosa suggerent i poètica aborda temes tant poc usuals en el gènere com l’amistat, la lleialtat, l’amor o la traïció, des d’una perspectiva allunyada dels clixés, però carregada de sensibilitat.

A partir de 1986 col·labora escrivint guions i com assistent per a sèries de televisió com “The twilight zone” (1986) o “Beauty and the Beast” (1987), així com en la producció de diverses sèries i telefilms.

Al 1996 abandona Hollywood i comença la publicació de la sèrie de fantasia èpica “Canción de hielo y fuego”, rècord de vendes a Estats Units i un autèntic revulsiu del gènere fantàstic, inspirada en la Guerra de les dues Roses. Actualment acaba d’escriure el cinquè volum de la saga, titulat “Dancing with dragons”, del que s’espera la seva publicació per al setembre de 2010. Alhora també participa en el rodatge de l’episodi pilot de la futura sèrie de televisió de “Game of thrones” com a assessor.

Al llarg de la seva carrera ha rebut nombrosos premis:
1975: Premi Hugo a la millor novel·la curta, A Song for Lya
1976: Premi Locus a la millor novel·la curta, The Storms of Windhaven (escrito con Lisa Tuttle)
1977: Premi Locus a la millor col·lecció de un autor, A Song for Lya
1980: Premi Hugo al millor relat, Sandkings
1980: Premi Hugo al millor relat curt, The Way of Cross and Dragon
1980: Premi Locus al millor relat, Sandkings
1980: Premi Locus al millor relat curt, The Way of Cross and Dragon
1980: Premi Nébula al millor relat, Sandkings
1981: Premi Locus a la millor novel·la curta, Nightflyers
1981: AnLab a la millor novel·la curta, Nightflyers
1981: AnLab a la millor sèrie, One-wing (escrit amb Lisa Tuttle)
1982: Premi Locus al millor relat, Guardians
1982: Premi Locus a la millor col·lecció de un autor, Sandkings
1983: Premi Seiun a la millor historia curta estrangera, Nightflyers
1984: Balrog a la millor novel·la, The Armageddon Rag
1984: Premi Locus al millor relat, The Monkey Treatment
1986: AnLab ala millor novel·la curta, Loaves and Fishes
1986: Premi Nébula al millor relat, Portrait of his Children
1986: Premi Science Fiction Chronicle al millor relat, Portrait of his Children
1988: Bram Stoker al millor relat, The Pear-shaped Man
1989: World Fantasy a la millor novel·la curta, The Skintrade
1997: Premi Hugo a la millor novel·la curta, Blood of the Dragon
1997: Premi Locus la millor novel·la de fantasia, A Game of Thrones
1999: Premi Locus a la millor novel·la de fantasia, A Clash of Kings
2001: Premi Locus a la millor novel·la de fantasia, A Storm of Swords
2002: Geffen al millor llibre de fantasia, A Storm of Swords
2003: Premi Ignotus a la millor novel·la estrangera, A Game of Thrones (Juego de tronos)
2004: Premi Skylark por les seves obres de ciència ficció
2004: Premi Ignotus a la millor novel·la estrangera, A Clash of Kings (Choque de reyes)
2004: Premi Ignotus al millor relat curt estranger, The Ice Dragon (El dragón de hielo)
2005: Premi Ignotus al millor relato curt estranger, Path of the Dragon (Camino de dragón)
2006: Premi Ignotus de novel·la por Tormenta de espadas